Dag 5 - vrijdag 12 april

12 april 2019 - New York City, Verenigde Staten

Een rustige morgen: we hebben voor alles wat meer tijd genomen. Jolien heeft wat langer geslapen, na het onbijt, de blog en foto’s nog wat bijgewerkt.

Initiële plan was om de high line af te lopen en dan nog het Meatpacking district te ontdekken, maar we waren te laat in gang geschoten. Voor plan B, boottocht naar Staten Island, waren we ook te laat. Dan maar plan C, met metro richting Soho en daar nog wat rondlopen.

Om 14u moesten we aan de charging bull of Wall Street staan. We hadden ons ingeschreven voor een rondleiding met BE NY zie ook website http://www.beny.be. Amerikaanse Belgen geven hier rondleidingen. Wij hadden de tour ‘from yuppie to hipster’ geboekt. We zijn gestart in Wall Street (bij de yuppies) en geëindigd in de hipster buurt Brooklyn. Wall street is sinds 911 volledig autoloos, niet evident voor koerierdiensten! Het beursgebouw kan je sinds 11 september niet meer bezoeken.

Je ziet ook grote oranje buizen waar stoom uitkomt in het straatbeeld, dit is stoom die en masse geproduceerd wordt om gebouwen op te warmen, wanneer er teveel stoom is, wordt deze vrijgelaten via grote oranje buizen.

Met de ferry de overtocht naar Brooklyn, naar zuid Williamsburg. De huurprijs voor een 2 kamer appartement aan het water is ongeveer 10.000 dollar per maand. Een beetje verder van het water betaal je nog 5000 dollar....

1 van de eigenschappen van hipsters is dat ze zich afzetten tegen alle merken, vintage is hun ding, ook wonen ze in opgekalefaterde fabrieksgebouwen. Wat je ziet is dat merken toch willen proberen om een voet aan wal te krijgen in de buurt: merken passen hun huisstijl aan. Logos en look van Apple (zilver), Dunkin Donuts (normaal roze en oranje), Starbucks (groen) zijn hier zwart, voor Dunkin Donuts zwart met goud: de hipster kleuren bij uitstek! We waren ook zo bij Ralph Lauren binnen gestapt, totaal niet wetende dat het Ralph Lauren was: geen enkele verwijzing, maar ook geen enkele verwijzing (Ah ja, wel de prijzen!) naar de felle Ralph Lauren kleuren.

Een interessant fenomeen!

Foodtrucks zijn uit, foodmarkten zijn in.

De rondleiding was goed en leerrijk.

We zijn blijven buurten: eerst nog whole foods binnen: de betere (en duurdere) supermarkt: een ervaring!  Grote supermarkten zijn er niet in New York.

Gaan eten in 1 van de foodmarkten. Dan nog wat leuke winkeltjes bezocht. Tegen 20u begon het te regenen en vonden we dat de dag mooi en goed was geweest! Terug richting hotel. Wel wat verwarring tussen Path, trein die wij moeten nemen naar het hotel, en path, een doorgang naar een ander platform, ze worden op dezelfde manier vermeld, dus ja hoor, wij waren de foute path aan het volgen!

Karen