Dag 7 - zondag 14 april

14 april 2019 - New York City, Verenigde Staten

Rustige ochtend, lees we haasten ons niet, en da’s dik ok!

Vandaag staat Central Park op het programma.

Eerst met de trein en metro richting Guggenheim, een transfer van meer dan een uur! Er zijn in het weekend een paar lijnen dicht voor onderhoudswerken. De verbinding tussen New York en new Jersey is ook niet actief tijdens het weekend: deze lijn wordt hersteld. Er was schade na de doortocht van orkaan Sandy.

Guggenheim was enkel een fotostop, idem dito voor het Metropolitan art museum, afgekort het MET. Niet alleen gekend door zijn prestigieus fundraising event (alle grote der aarden in de mode, muziek en showbizz staan daar 1x per jaar te blinken op de trappen) maar het MET behoort tot de wereld top van musea: zelfde niveau als het Louvre en Hermitage.

In beide musea was het zeer druk, de New Yorker komt naar buiten in het weekend - was al duidelijk in de overvolle trein en metrostellen.

Na de musea zijn we lunch gaan kopen in Zabar’s, een gekende zaak, erna richting een goede bakker (Levain bakery) voor chocolate chip koekje: de file voor de zaak was enorm. Heel blij dat we de uitdaging van het wachten aangegaan zijn. Keuze was zeer beperkt, maar oh zo heerlijk! Dit was top!

We wilden lunchen in het Central Park.

In Central Park komen alle lagen van de bevolking samen.

Uittreksel uit 1 van de reisgidsen: ‘in tegenstelling tot de voorbeelden in het oude Europa zou Central Park geen luxe voor de rijken en machtigen zijn, maar een park voor het volk. Het was een van de eerste ‘burgertuinen’ ter wereld. In Central Park zou de Amerikaanse democratie verwerkelijkt worden zoals nauwelijks ergens anders. Mensen uit alle lagen van de bevolking moesten hier, ongeacht hun sociale stand, samen kunnen komen. Die utopie werd bewaarheid.’

Dit hebben we exact zo kunnen ervaren. We zagen echt een mengelmoes van bezoekers en activiteiten. Echt fijn te ontdekken! Ook waren er op verschillende plaatsen mini jazz optredens , zaaaliig!! Zie 2 video’s.

Er liepen ook veel eekhoorntjes. Jolien was onmiddellijk verkocht.

Timing klopte niet echt, lunch was eerder een vroeg avondmaal.

Een beetje later begon het te regenen. En besloten we om richting metro te gaan. We moeten het gebouw gepasseerd zijn waar John Lennon is vermoord, ik ben te laat beginnen zoeken voor het juiste adres. We waren er al gepasseerd. In Central Park is er een deel dat strawberry fields heet, ter nagedachtenis van John Lennon. Er komen blijkbaar mensen bijeen die daar Beatles liedjes zingen. (Daar zijn wij niet voorbij gegaan)

Even in het Trump hotel binnen gegaan. We zochten een toilet.

Met de metro naar een iconisch gebouw: flat iron building. Het 20 etages tellende gebouw, opgeleverd in 1902, van D.H. Burnham dat zijn naam ‘flat iron’ (strijkijzer) te danken heeft aan de bijzondere wigvorm.

Bij het buitengaan van de metro vond ik het gebouw niet direct, totdat we ons omdraaiden: de metro uitgang was in dat gebouw.

Vlakbij was er een Levi’s winkel: Héloïse had gevraagd of we een broek en een short konden kopen. Short was er, broek niet, we waren net te laat om nog naar een andere Levi’s winkel te gaan. Winkel sloot om 20u. (Zondag zijn hier alle winkels open, sluitingsdag kennen ze niet in de VS...,sommige supermarkten zijn zelfs 24u /24u open!)

We called it a day, en zijn met 1 bus tot vlakbij de ferry geraakt, bus was veel makkelijker dan de metro! Leve Google Maps!

Hotel ligt vlakbij de ferry aan de overkant van de Hudson rivier.

Karen